مهمترین نکات در تهیه ی کیت نورپردازی مورد نیاز برای عکاسی استدیویی

بسیاری از عکاسان مایل به استفاده از نور طبیعی و یا نور موجود در محیط برای عکاسی هستند.با یک زمان بندی دقیق و ایجاد شرایط مناسب در روز می توان نورپردازی بسیار زیبایی را به روی صحنه انجام داد  اما این نورپردازی تنها به یک سمت متمایل خواهد بود.

اغلب عکاسان خواهان کنترل کامل بر نورپردازی هستند وبه همین منظور به سراغ یک کیت کامل نورپردازی استدیویی می روند.

 

اولین نکته در هنگام خرید کیت نورپردازی مورد نیاز برای عکاسی استدیویی،تعداد فلاش های است که برای عکاسی نیاز دارید.

تعداد فلاش های عکاسی مورد نیاز برای عکاسی بستگی به این دارد گه چگونه می خواهید به روی سوژه ی عکس مورد نظر خود نرپردازی نمایید.

برای ایجاد یک نور نمایشی و دراماتیک،می توانید تنها از یکنور استدیویی استفاده  نمایید و نور آنرا به وسیله یک رفلکتور و یا سافت باکس تغییرملایم کنید و سایه های تند را از بین ببرید.

برای عکاسان مبتدی بهترین سبک نورپردازی،استفاده از د عدد نور برای عکاسی است زیرا  نور اول  بعنوان نور اصلی و نور دوم بعنوان نور کمکی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

در تصویر زیر از چند منبع نور برای نورپردازی استفاده شده است که یک نور بعنوان نور پس زمینه و نورهای دوم و سوم بعنوان نوری که پشت سوژه را روشن می نماید استفاده شده اند.

اگر قادر به مدیریت صحیح نور های استدیویی  خود باشید با اضافه کردن هرچه بیشتر نورهای استدویی می توانید تصاویر زیباتری را خلق نمایید.

 

حال با در نظر گرفتن اینکه می دانیم چه تعداد نور استدیویی را برای عکاسی استدیویی خود نیاز داریم،به سراغ معرفی مهمترین تجهیزات نورپردازی  استدیویی می رویم که با خرید آنها و تجهیزات جانبی مربوطه می توانیم کیفیت نورپردازی خودرا ارتقا دهیم.

نور ثابت :

نورهای ثابت  در اشکال مختلفی همچون نورثابت SMD و LED،پروژکتور تنگستن،رینگ لایت و چراغ های فلورسنت موجود هستند.

با حرکت دادن نورهای ثابت در اطراف سوژه و تغییر زاویه  و شدت نور خود می توانید بهترین روش نورپردازی برای سوژه های مختلف را بدست آورید.برای مثال در عکاسی از نوزادان و کودکان بهتر است از نورهای ثابت با قدرت کم بجای فلاش استدیویی پرقدرت استفاده نمایید.

مفهوم بازدهی نور(CRI):

درک مفهوم بازدهی نور یک قدم مهم در انتخاب کیت نورپردازی مورد نیاز خود است. در واقع CRI یک واحد سنجش دقیق میزان بازدهی نور چراغ ها نسبت به میزان گرمای تولید شده و انرژی ورودی است.

برای مثال لامپ های LED بازدهی نوری بالاتری نسبت به نورهای تنگستن دارند زیرا انرژی مصرفی و تولید گرمای آنها کمتر و بازدهی نوری آنها بیشتر است.

به هر میزان که بازهی نوری بیشتر باشد کیفیت نورپردازی نیز بهتر خواهد بود و میزان بازدهی معمول چراغ های ال ای دی در حدود 90CRI< می باشد.

پروژکتور نورثابت تنگستن :

نورهای تنگستن  بعنوان نورهای گرم نیز شناخته می شوند زیرا گرمای زیادی را تولید می نمایند.پروژکتورهای تنگستن به دلیل نور زیبا و زرد رنگی که تولید می کنند می توانند برای عکاسی پرتره بسیار مناسب باشند.

پروژکتورهای نورثابت تنگستن در قدرت های 300،800،1000 وات موجود هستند که  تولید چین و ایران هستند.با استفاده از دیمر می توانید شدت نور را کم و زیاد کنید و با استفاده از فیلترهای رنگی می توانید رنگ نورهارا تغییر دهید.

پروژکتورهای نورثابت SMD و LED :

این پروژکتورها دارای دو نوع S260 و S290 هستند که به ترتیب دارای 260 و 290 قطعه چراغ های SMD هستند و نوری با حرارت کم و قدرتمند را تولید می کنند.این پروژکتورها دارای دیمر به منظور تنظیم شدت نور هستند و یک دیفیوزر به منظور ملایم سازی نور خروجی پروژکتور تعبیه شده است.

نورهای فلورسنت :

نورهای فلورسنت جایگزین بسیار مناسبی برای پروژکتورهای تنگستن هستند زیرا از نظر بازدهی نوری مشابه نور روشنایی روز هستند و گرمای کمتری تولید می کنند.

برای تهیه ی عکس هایی بدون سایه های تند باید سوژه ی تصویر را در برابر دیوار یا پس زمینه قرار دهید.این ترفند برای عکاسی در فضاهای کوچک بسیار مفید و کارآمد است زیرا در فضاهای کوچک  افزایش  فاصله ی سوژه ی تصویر با منبع نورپردازی دشوار تر است.

کیت نور ثابت فلورسنت دارای  لامپ های فلورسنت،سافت باکس و زنبوری و سه پایه نور است.

نورهای SMD  و LED:

این نورهای ثابت دارای حرارت بسیار کمی هستند و معمولا دارای وزن و حجم کمتری نسبت به نورهای فلورسنت می باشند.مهمترین مزیت این نورها،قابلیت تنظیم دمای رنگ نور آنها است که 3000 تا 5600 کلوین قابل تنظیم است.

بعنوان مثال نور GL-50AD  یک نورثابت  LED استدیویی است که برای نورپردازی استدیویی بسیار مناسب و کارآمد است.

به هر میزان که دمای رنگ نور کمتر باشد نور به رنگ سفید و هرچقدر دمای نور بالاتر باشد نور به رنگ زرد متمایل خواهد شد.بسیاری از نورقابت های SMD و LED رودوربینی هستند و قابلیت نصب به روی دوربین را نیز دارند.


فلاش رودوربینی (اسپیدلایت):

اسپیدلایت ها چه برای عکاسانی در داخل استدیو عکاسی می نمایند و چه برای عکاسانی که در خارج از استودیو عکاسی می کنند فلاش عکاسی بسیار ایده آلی به حساب می آید،زیرا آنها کوچک هستند و به دلیل باتری خود بودن قابل حمل هستند.

منبه تغذیه ی اکثر اسپیدلایت ها باتری ازنوع آلکائین AA است و با خرید یک پک باتری می توانید تا مدت زمان قابل توجهی از آن استفاده نمایید.اسپیدلایت ها معمولا دارای فرستنده و گیرنده ی فرکانس رادیویی هستند.

اسپیدلایت AB-700 AF NIKON دارای قابلیت TTL است که برای دوربین های برند کنون گزینه ی بسیار ایده آلی محسوب می شود.

اسپیدلایت 600EX-RT یک گزینه ی بسیار مناسب برای دوربین های برند کنون است.این فلاش رودوربینی دارای فرستنده و گیرنده ی فرکانس ST-E3 است که زمان بازیابی 0.1 تا 5.5 ثانیه را فراهم می سازد.

اسپیدلایت NISSIN DI700A  یک اسپیدلایت بسیار مقرون به صرفه است که با برندهای CANON،NIKON،SONY،FUJIFILM سازگار است.

فلاش  استدیویی :

فلاش های استدیویی،فلاش های عکاسی قدرتمندی هستند که در مجموع شامل هد فلاش عکاسی،لامپ مدلینگ و منبع تغذیه ی فلاش است.

از مهم ترین مزایای استفاده از فلاش های استدیویی،زمان بازیابی بسیار سریع است که بهنگام عکاسی از اشیاء و یا کودکان و یا عکاسی پرتره امری بسیار مفید و کارآمد است.

فلاش های استدیویی با بسیاری از ملایم کننده های نور همچون سافت باکس ها قابل همگام سازی هستند که به شما امکان می دهد تا نور را به اشکال و شدت های مختلفی تبدیل نموده و سایه های اضافی را از تصویر حذف نمایید.

کیت فلاش عکاسی :

خرید کیت فلاش استدیویی یک گزینه ی بسیار ایده آل برای تکمیل یک استودیوی عکاسی و یا عکاسی در یک صحنه  است زیرا اگر یک کیت فلاش عکاسی را خریداری نمایید دیگر نیازی به حمل اقلام اضافی ندارید.

فلاش های استدیویی را باید به روی سه پایه های نور قرار دهید که در کیت های فلاش عکاسی موجود می باشند و دارای انواع مختلفی هستند.

سه پایه نور:

سه پایه های نور مهمترین  محافظ و نگهدارنده ی  منبع نورپردازی به شمار می روند.سه پایه های نور اغلب از جنس آلومینیوم هستند که برای در عکاسی استدیویی بسیار جزئی از تجهیزات بسیار حیاتی و مهم به حساب می آیند.

سه پایه های سی-استند از استحکام و دوام بالایی برخوردار هستند اما به دلیل وزن زیاد برای استفاده در خارج از استودیو مناسب نیستند.سه پایه ی بوم استند نیز  برای زاویه دادن به جهت نور بسیار مناسب است.

 ملایم کننده ها بازتاب دهنده های نور :

 

1-رفلکتور:

رفلکتورها تجهیزاتی جهت ملایم سازی وبازتاب نور هستند که قابلیت بازتاب انواع نورهای طبیعی و مصنوعی را دارند و برای پر کردن سایه ها نیز استفاده می شوند.

در تصویر زیر از یک رفکلتور برای بازتاب نور استفاده شده که می توانید تفاوت نورپردازی در چهرهی سوژه را بدون رفلکتور نیز مشاهده کنید.

چترهای عکاسی:

چترهای عکاسی دارای رنگ های متنوعی همچون طلایی،نقره ای،سفید و یا ترکیبی هستند.همچنین می توانید از چترها برای پخش نور استفاده کنید.به هنگام استفاده از چترها توجه داشته باشید که کنترل نور در این حالت کمی سخت تر از کنترل نور به هنگام استفاده از رفلکتور است زیرا چترها نور را به طور گسترده ای در سطح تصویر پخش می نمایند.

تصویر زیر با استفاده از یک منبع نورپردازی و یک چتر نقره ای تهیه شده است:

چترهای بازتاب دهنده و براق همچون نقره ای و طلایی نوری یکدست تر و کنترل شده تری را ارائه میدهند.چترهای طلایی نوری زرد رنگ و چترهای نقره ای نوری روشن را بازتاب می دهند.

سافت باکس ها:

اگر مایل به بدست آوردن نوری یکدست و هماهنگ و در عین حال ملایم هستید،بهتر است از سافت باکس ها استفاده کنید.

سافت باکس ها از نظر اندازه و شکل دارای تنوع گسترده ای هستند و بعضی از عکاسان ممکن است از سافت باکس های گرد استفاده کنند که به آنها اکتاباکس گفته می شود.

سافت باکس ها و اکتاباکس ها دارای یک رینگ هستند که منبع نورپردازی در دور آن قرار می گیرد و به آن متصل می شود.

اکتاباکس ها نیز دارای ابعادی همچون 90،75 و 120 سانتی متر هستند که درست همانند یک چتر باز و بسته می شوند و پارچه ی دیفیوزر به روی آن قرار می گیرد.

 

 

نورسنج :

برای بسیار از عکاسان و متخصصان دانستن میزان نوری که به سمت سوژه تابیده می شود بسیار مهم است.

در پروسه ی تابش و بازتابش نور توسط رفلکتور درک میزان نور ورودی و خروجی یک امر بسیار مهم تلقی می شود.


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها